2010.03.28

Doordenkertje

Ouders hebben de functie van een katapult
Ouders bepalen hoever ze hun kinderen de wereld inschieten.

(Jan Cremer)

14:33 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: citaat | |

2010.03.21

Vraag: Overdrijven ze niet? - Antwoord: Neen!

vzw kinderopvang hove - boechout - lintHet is belangrijk dat problemen in de ontwikkeling van een kleuter zo vroeg mogelijk worden aangepakt. Niet in het minst omdat de hersenen in die periode nog zeer leerbaar zijn. En omdat er dan nog heel wat tijd is om die problemen aan te pakken voor het kind naar het eerste leerjaar gaat. Ontwikkelingsproblemen voor het eerst aanpakken in de derde kleuterklas, dat kan echt niet. Omdat deze ontwikkelingsproblemen al veel eerder zichtbaar waren. En misschien ten onrechte werden afgedaan als "Dat groeit er wel vanzelf uit". Maar laat ons eerlijk zijn, veel ontwikkelingsproblemen groeien er niet vanzelf uit! Als je dan pas in de derde kleuterklas aan de alarmbel trekt, dan is er veel tijd verloren gegaan. Erger nog: veel revalidatiecentra, die het beste geplaatst zijn om die ontwikkelingsproblemen aan te pakken, zien zich geconfronteerd met wachtlijsten van soms wel zes tot acht maanden. Met andere woorden: een ontwikkelingsprobleem dat pas in de loop van de derde kleuterklas wordt gesignaleerd, kan in veel gevallen maar aangepakt worden in de loop van het eerste leerjaar! Wat direct een zware hypotheek op het slagen in dat eerste leerjaar legt!

In de ontwikkeling van peuters en kleuters zijn er mijlpalen: momenten waarop een bepaalde vaardigheid moet verworven zijn. Is dat niet zo, dan spreken we van een probleem. Daarom is het belangrijk dat men al bij peuters goed toeziet op die ontwikkeling. En tijdig aan de alarmbel trekt. Bij peuters is het zeer belangrijk dat men aandacht heeft voor de psychomotoriek.

Op de website van de vzw Kinderopvang Hove - Boechout - Lint vond ik een ontwikkelingsboekje waarin de psychomotorische ontwikkeling van 0 tot en met 3 jaar mooi beschreven staat. Aan de hand hiervan kunnen de ouders en de leerkracht van de peuterklas samen kijken of de psychomotorische ontwikkeling van een peuter vlot verloopt.

Dus overdrijft men als men ontwikkelingsproblemen al vanaf de peuterklas wil signaleren? Beslist niet!

11:49 Gepost door Lieven Coppens in Leer- en ontwikkelingsproblemen | Permalink | Tags: ontwikkeling, motorische ontwikkeling, psychomotoriek, peuters, kleuteronderwijs | |

2010.03.14

Oefenmateriaal voor ouders

thuis in taal en rekenenOp de Nederlandse website Thuis in taal en rekenen kunnen ouders terecht die op zoek zijn naar oefenmateriaal om hun kind vooruit te helpen. Dit materiaal werd gemaakt door ouders en hun oudervereniging bracht het samen op een website. Laat je vooral niet afschrikken door de naam van de vereniging: Landelijke Oudervereniging Bijzonder Onderwijs op algemene grondslag. Het is een algemene vereniging die de belangen behartigt van ouders met kinderen in het basis,- bijzonder en middelbaar onderwijs. Ze doet dit door middel van ondersteuning, informatieverstrekking, scholing en het geven van advies.

In de rubriek oefenmateriaal vinden geïnteresseerde ouders materialen om hun kinderen op een speelse manier te prikkelen voor taal en rekenen. Dit materiaal is onderverdeeld in verschillende rubrieken

  • koken
  • vakantie
  • dieren
  • techniek
  • sporten
  • klusjes
  • spelletjes
  • overig

De website is nog volop in ontwikkeling. Het menu op de startpagina wekt alvast hoge verwachtingen op. Af en toe eens bezoeken is dus de boodschap.

15:29 Gepost door Lieven Coppens in Oefenmateriaal | Permalink | Tags: rekenen, ouders, taal, lezen | |

2010.03.06

Omgaan met agressieve kinderen

De Amerikaanse psychologe Carolyn Webster-Stratton geeft de volgende tips in verband met het omgaan met agressieve kinderen. Deze zijn zowel thuis als op school heel bruikbaar:

  • Als je iets van een kind vraagt, kan dat strijd opleveren. Geef daarom alleen opdrachten die u zelf belangrijk genoeg vindt om er een strijd over aan te gaan. Houdt dan vol tot er geluisterd wordt.
  • Geef duidelijke opdrachten die duidelijk uitleggen welk gedrag er van het kind verwacht wordt. Zeg dus niet Doe eens normaal als een kind keihard roept, maar wel Spreek zachter.
  • Geef tijdig een waarschuwing of herinner het kind tijdig aan een afspraak. Zeg bijvoorbeeld: Over een kwartiertje gaan we naar huis of Over vijf minuten is het bedtijd.
  • Zie gehoorzaamheid nooit als iets vanzelfsprekends. Geef het kind een compliment iedere keer als het wel gehoorzaamt.
  • Beheers altijd de eigen boosheid. Zo voorkom je dat de situatie erger wordt.

16:03 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: ouders, opvoeding, agressie | |