2010.08.15

Malle getallen - Delen

malle getallen - delenHet spel Malle getallen - Delen van uitgeverij Plantyn wil je helpen om het delen tot 100 (lees: de deeltafels) te automatiseren. Het bestaat uit 76 kaarten met daarop telkens één deling. Het is de bedoeling dat je de delingd oplost. Je kunt daarna jezelf controleren door de kaart in de verbetermal te schuiven. De juiste uitkomst komt dan te voorschijn op dezelfde manier als bij het spel Malle getallen - Vermenigvuldigen.

Dankzij deze verbetermal kun je het spel zelfstandig spelen.

Het is echter leuker als je het met meerdere mensen samen speelt. Dit kan. De makers hebben de 76 kaarten verdeeld in 19 kwartetten. En de regels van het kwartetspel een beetje aangepast: de kaart die je van een medespeler krijgt, mag je pas houden als je de oefening erop juist hebt beantwoord. De volledige spelregels lees je op de bij het spel geleverde kaartjes.

Persoonlijk ben ik niet echt enthousiast over dit spel. Het heeft net iets te veel tekortkomingen. Volg eens even mee:

:1 :2 :3 :4 :5 :6 :7 :8 :9 :10
1:1 = 2:2 = 3:3 = 4:4 = 5:5 = 6:6 = 7:7 =   9:9 = 10:10 =
2:1 = 4:2 = 6:3 = 8:4 = 10:5 = 12:6 = 14:7 = 16:8 = 18:9 = 20:10 =
3:1 =   9:3 = 12:4 = 15:5 = 18:6 = 21:7 =   27:9 = 30:10 =
4:1 =   12:3 = 16:4 =   24:6 = 28:7 =   36:9 = 40:10 =
  10:2 = 15:3 =   25 : 5 =       45:9 = 50:10 =
6:1 = 12:2 = 18:3 =     36:6 = 42:7 =     60:10 =
7:1 = 14:2 =   28:4 = 35:5 =   49:7 =   63:9 =  
8:1 = <16:2 =   32:4 = 40:5 = 48:6 =       80:10 =
  18:2 = 27:3 = 36:4 = 45:5 = 54:6 = 63:7 = 72:8 = 81:9 =  
10:1 = 20:2 = 30:3 = 40:4 = 50:5 = 60:6 = 70:7 = 80:8 = 90:9 = 100:10 =

Opnieuw heeft men er, waarschijnlijk om druktechnische redenen, voor gekozen om maar 76 kaarten of 19 kwartetten aan te bieden. Dit is geen goede zaak. Dit spel wil het delen tot 100 stimuleren. Zo komen we terecht bij het tweede en derde leerjaar. Dit is de periode waarin alle maal- en deeltafels nog volop moeten geautomatiseerd worden. De deeltafels moeten aan het einde van het derde leerjaar paraat gekend worden. Je kunt das eigenlijk niet anders dan alle oefeningen van de deeltafels tot 10 aan te bieden. Niet alle delingen worden aangeboden. Wat stel ik vast:

  • Voor de deeltafels van 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 en 10 zijn er telkens lukraak 2 oefeningen weggelaten. Ik zeg bewust lukraak omdat bij een aantal van de deeltafels net die delingen heeft weggelaten die veel kinderen moeilijk automatiseren;
  • Voor de deeltafel van 8 heeft men 7 (zeven!) delingen weggelaten. De deling 16 : 8 zit er wel twee keer in, zodat er toch een kwartet kan gevormd worden. Dit lijkt geen vergissingen te zijn omdat het qua opmaak om twee van elkaar verschillende kaarten gaat. Je vraagt je af hoe dit door de kwaliteitscontrole is geraakt.

Het lijkt me dat men beter had gekozen voor 72 kaarten of 17 kwartetten door er de deeltafels van 1 en 10 uit weg te laten en de delingen met uitkomst 1.

Het spel is bedoeld voor "kinderen" vanaf 6 jaar. Het wordt uitgegeven door Plantyn en kost € 12,50. Je vindt het in de betere boekhandel maar kunt het ook bestellen via de website www.thuisbasis.be.

23:22 Gepost door Lieven Coppens in Oefenmateriaal | Permalink | Tags: automatiseren, basisbewerkingen, basisonderwijs, deeltafels, delen;lager onderwijs, tweede leerjaar, derde leerjaar, rekenen | |

2010.08.08

De rekenrace

de rekenraceDe rekenracel van uitgeverij Van In laat kinderen die het tweede leerjaar gedaan hebben oefenen op het optellen en aftrekken tot 100 en de tafels van vermenigvuldiging.

Het spel bestaat uit 3 startkaarten en 58 kaarten met oefeningen op: 

  • 46 kaartjes van de paardenrenbaan met daarop telkens een optelling of een aftrekking én een vermenigvuldiging
  • 12 kaartjes met hindernissen met daarop telkens een complexe oefening (vb. 77-55+39+24-44-28= )

renbaanDe spelers zijn de ruiters. zij spreken eerst samen af hoeveel gewone kaartjes en hindernissen ze gaan gebruiken om hun renbaan te maken. Daarna leggen ze elk hun eigen renbaan vanaf de startkaart, de oefeningen telkens naar beneden. Iedereen bepaalt zelf waar hij zijn hinderniskaarten legt. De kaartjes die overblijven, komen op een stapel. De overgebleven hindernissen worden op een aparte stapel gelegd en spelen niet meer mee. Om de beurt lossen de ruiters de beide oefeningen die op het volgende kaartje staan, op. Zijn de antwoorden allebei juist, dan mag de ruiter zijn pion een kaart vooruit zetten. Is één van de oefeningen (of allebei) fout, dan legt de ruiter deze kaart weg en neemt hij een nieuwe van de stapel die hij, opnieuw met de oefeningen naar beneden, op dezelfde plaats op zijn renbaan legt. De ruiter kan zichzelf controleren door de doorzichtige rood correctiekaart op de oefeningen te leggen. Daar waar er op de kaart een rood vierkantje staat, verschijnt nu de juiste oplossing op zijn kop.

De oefeningen op de 46 renbaankaartjes hebben een kleurcode. Oefeningen in het groen zijn gewone optellingen en aftrekkingen, oefeningen in het oranje zijn moeilijke optellingen en aftrekkingen. Blauwe oefeningen zijn steeds vermenigvuldigingen.

Ook de manier waarop de sommen aangeboden worden, is gevarieerd. Zo heb je de klassieke sommen (vb. 48 + 33 = .. of 9 x 7 = ..) die soms ook omgekeerd aangeboden worden ( vb. .. = 67 + 5 of .. = 8 x 6), maar ook de puntoefeningen (vb? 46 + .. = 100, 8 x .. = 64 of 70 = .. + 43).

Als ouder moet je weten dat puntoefeningen van de kinderen het inzicht vragen om de bewerking om te keren: 46 + .. = 100 moet omgezet worden naar 100 - 46 = .. om te kunnen komen tot 46 + 54 = 100.  Dit kan voor sommige kinderen een moeilijker opdracht zijn dan het oplossen van de oranje oefeningen. Hoewel puntoefeningen nog in veel rekenmethodes aan bod komen, zijn ze geen verplichte leerstof meer. Het kan dus zijn dat ze in de school van uw kind niet aan bod zijn gekomen.

Het spel wordt uitgegeven door uitgeverij Van In en kost € 9,-. Het is verkrijgbaar bij de betere boekhandel en via de webwinkel van de uitgeverij.

21:57 Gepost door Lieven Coppens in Oefenmateriaal | Permalink | Tags: aftrekken, automatiseren, basisbewerkingen, basisonderwijs, lager onderwijs, puntoefeningen, rekenen, tweede leerjaar, vermenigvuldigen | |