2011.10.23

Wat na het buitengewoon onderwijs

Voor schoolverlaters uit het buitengewoon onderwijs type 1 of type 8 is de overstap naar het secundair onderwijs vaak nog groter en moeilijker dan voor schoolverlaters uit het reguliere basisonderwijs. Tvklasse maakte hierover een verhelderende reportage.

19:03 Gepost door Lieven Coppens in Studiekeuze | Permalink | Tags: buitengewoon onderwijs, schoolverlaters, secundair onderwijs, tvklasse | |

2011.10.17

Als beloning krijg je geen straf

als beloning krijg je geen stafEnkele jaren terug gaf ik een voordracht over belonen en straffen op school. Vandaag kreeg ik de tekst nog eens onder ogen. Ik vond hem interessant genoeg om op deze ouderblog te plaatsen. Je kunt hem gratis van het Internet halen door op de afbeelding hiernaast te klikken.

Om je nieuwsgierig te maken, hieronder een greep uit de inhoud:

  • In een krachtige leeromgeving bestaat er een grijze zone die de overgang vormt tussen wat mag en niet mag. Er zijn wel expliciete regels die bepalen wat een kind mag en niet mag, maar daartussen kan een kind experimenteren. Het is in deze zone dat een kind kan leren uit de eigen fouten. Het is vanzelfsprekend dat een kind niet bestraft wordt wanneer het iets in de grijze zone doet dat verkeerd afloopt.
  • We mogen geen voorstander zijn van een slappe opvoeding waar er niets van kinderen verwacht wordt. We moeten pleiten voor een opvoeding die eisen durft stellen aan kinderen. Het is trouwens een feit dat kinderen die een opvoeding krijgen waarbij ze zich aan eisen moeten houden en die hen een doel voor ogen houdt, opgroeien tot kinderen met zelfvertrouwen en een gezond zelfwaardegevoel.
  • Een goede straf is een straf die er voor zorgt dat het ongewenste gedrag een ernstige kans heeft om minder of niet meer voor te komen.
  • Een straf moet mild zijn. Dat betekent niet dat men moet overgaan tot een slappe aanpak, wel dat de straf onaangenaam genoeg moet zijn - maar niet meer dan nodig - om het voordeel van het ongewenste gedrag weg te nemen.

00:00 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: belonen, opvoeding, opvoedingsondersteuning, straffen | |

2011.10.08

Over de leerbaarheid en flexibiliteit van onze hersenen

Probeer de volgende tekst eerst eens te lezen:

D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N3N 1N 5T44T 21JN.
1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N.
D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3?

Merk je hoe snel onze hersenen hiermee weg zijn? Ze staan er nauwelijks stil bij dat de volgende 'code' gebruikt wordt:

  • 1 = I
  • 2 = Z
  • 3 = E
  • 4 = A
  • 5 = S
  • 8 = B

Meer nog: onze hersenen zijn zelfs zeer flexibel. In de eerste regel schreef ik H3R53N3N, in de laatste regel H3R53N5. Heb je je dat gerealiseerd terwijl je deze tekst las?

10:30 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: hersenen, leren | |