2012.03.24

Seksualiteit|Puberteit - 1

Sinds kort is Tvklasse gestart met een nieuwe reeks filmpjes. De roepnaam hiervoor is Dokter Schaemroodt. Dokter Schaemroodt beantwoordt in deze filmpjes op yeti.be vragen van tieners over lichamelijke ontwikkeling, relatievorming en seksualiteit. “Elke vraag heeft recht op een antwoord”, stelt de dokter. “'Daar ben je nog te jong voor!' voldoet niet. Het feit dat het kind een vraag stelt, betekent dat hij of zij er mee zit.” Aangezien deze filmpjes zowel voor de tieners als voor de ouders interessant zijn, zal ik ze in de toekomst ook op deze blog laten verschijnen.

Help, ik krijg borstjes!

08:06 Gepost door Lieven Coppens in Seksualiteit | Permalink | Tags: gezondheid, hygiëne, lichamelijke ontwikkeling, ontwikkeling, pubers, seksualiteit, tieners, tvklasse | |

2012.03.18

Inclusie: een bedenking

rolstoel.pngVolgens sommige mensen moet het inclusief onderwijs op termijn het buitengewoon onderwijs vervangen. Ze beroepen zich daarvoor op het VN-verdrag dat stelt dat kinderen met een beperking niet mogen uitgesloten worden van het algemeen onderwijssysteem. De vraag is dan of buitengewoon of speciaal onderwijs al dan niet valt onder de term 'algemeen onderwijssysteem'. In datzelfde verdrag lees je immers ook:

De Staten die Partij zijn erkennen het recht van personen met een handicap op onderwijs. Teneinde dit recht zonder discriminatie en op basis van gelijke kansen te verwezenlijken, waarborgen Staten die Partij zijn een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus en voorzieningen voor een leven lang leren en wel met de volgende doelen:

a) de volledige ontwikkeling van het menselijk potentieel en het gevoel van waardigheid en eigenwaarde en de versterking van de eerbiediging van mensenrechten, fundamentele vrijheden en de menselijke diversiteit;

b) de optimale ontwikkeling door personen met een handicap van hun persoonlijkheid, talenten en creativiteit, alsmede hun mentale en fysieke mogelijkheden, naar staat en vermogen;

c) het in staat stellen van personen met een handicap om effectief te participeren in een vrije maatschappij.

Ik ga me zeker niet mengen in de interpretatie van dit VN-verdrag en het formuleren van besluiten. Daar zijn andere en veel verstandiger mensen mee bezig. Maar sta me toe om mijn bezorgdheid te formuleren. Het onderwijs heeft als doel om een omgeving voor kinderen te creëren waarin zijn sociale en cognitieve vaardigheden zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Iets dergelijks vind je trouwens terug in het VN-verdrag. DIt is een en-en- en geen of-ofverhaal. Moeten we dan niet heel goed nadenken of het reguliere onderwijs wel de juiste plaats is om dit te realiseren? Ik zou niet graag (moeten) meerwerken aan een systeem waarbij een kind met speciale onderwijsbehoeften een kind is dat in het reguliere onderwijs niet naar zijn staat en vermogen bijleert, misschien in zijn onwetendheid (en dit is NIET denigrerend bedoeld) wel gelukkig is, maar eigenlijk misbruikt wordt als 'tentoonstellingskind' als bewijs voor hoe inclusief ons onderwijs wel is. Want dat is even discriminerend en vernederend.

Hoe dan ook: voor het inclusief onderwijs dat het VN-verdrag voorstaat zullen er heel veel materiële en financiële middelen moeten gevonden worden. Zomaar van de scholen eisen dat ze het met dezelfde middelen moeten waarmaken, is belachelijk en onverantwoord. Ook daar zullen de voorvechters van elke vorm van inclusief onderwijs in de nabije toekomst moeten rekening mee houden.

19:50 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: inclusie | |

2012.03.11

Ongewenst gedrag negeren

ongewenst gedrag negeren.pngOp de Nederlandse website http://www.opvoedadvies.nl vond ik ook nog een artikel dat heel goed uitlegt wat er bedoeld wordt met het negeren van ongewenst gedrag. .

Aangezien de auteursrechten uitdrukkelijk beschermd zijn, kan ik dit artikel niet op deze blog plaatsen. Wie het wil lezen kan op de foto bij dit bericht klikken of surfen naar http://www.opvoedadvies.nl/negeren.htm.

Zeker doen!

09:52 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: gedrag, methodiek, opvoeding, opvoedingsondersteuning, ouders | |

2012.03.03

Een realistische kijk op Tourette

Als Tvklasse zichzelf al overtroffen heeft, dan wel met dit filmpje over het syndroom van Gilles de la Tourette. Het zet een duidelijk en genuanceerd beeld neer. Concreet betekent dit dat het ver voorbij het scheldwoordencliché gaat en niet alleen dieper ingaat op de vele gezichten van Tourette, maar ook op de betekens van dit syndroom voor de persoon en zijn omgeving.

Lees zeker ook het dossier bij dit filmpje. Voor nog meer informatie kun je terecht op de website van de Vlaamse Tourettevereniging op www.tourette.be.

11:02 Gepost door Lieven Coppens in Leer- en ontwikkelingsproblemen | Permalink | Tags: dwanghandelingen, gilles de la tourette, psycho-educatie, ticstoornis, tvklasse | |