2011.01.30

Over zakgeld

Ouders vragen soms aan de leerkracht of een CLB-medewerker of ze hun kind (al) zakgeld zouden geven of niet. Klasse voor ouders ging dieper op dit onderwerp in. En maakte er een kort filmpje over.

17:18 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: opvoeding, opvoedingsondersteuning, ouders, zakgeld | |

2011.01.23

Over werkboekjes en schoolrijpheid...

Naar aanleiding van mijn vorig bericht kreeg ik een vijftal vragen van ouders of zij hun kind niet konden schoolrijp maken door hun kind te stimuleren door het met de gekende 'werkboekjes' uit de boekhandel te laten werken. Als ouder wil je toch dat jouw kind na de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar mag.

Laat ik meteen duidelijk zijn: 'werkboekjes' zullen nooit een kind dat nog niet schoolrijp is van de ene dag op de andere schoolrijp 'maken'. Schoolrijpheid is immers een zaak van ontwikkeling op verschillende domeinen. Als een kind ontwikkelingspsychologisch gezien nog niet klaar is voor een bepaalde vaardigheid, dan zal een 'werkboekje' deze ontwikkeling niet versnellen. Gras groeit nu ook eenmaal niet door er aan te trekken. Doe je dat toch, dan lijkt het eventjes wat groter om daarna te verdorren. Hetzelfde geldt voor vaardigheden die niet ingebed zijn in het natuurlijk ontwikkelingsproces van een kleuter. Ze lijken eventjes iets te kunnen, om het daarna toch niet in de praktijk te kunnen omzetten. Ze hebben 'truukjes' geleerd, maar zonder inzicht en integratie in een groter geheel.

Zijn 'werkboekjes' dan helemaal weggegooid geld?  Nee. een 'werkboekje' kan zinvol zijn eens een kind een bepaalde vaardigheid op het voor hem juiste moment heeft aangeleerd. Dan zal het deze vaardigheid spontaan en met plezier willen herhalen. Een 'werkboekje' kan dan de 'oefenhonger' van het kind helpen verzadigen.

Opmerking: Bij dit bericht heb ik bewust geen afbeelding geplaatst. Dit om de indruk te vermijden dat ik me tegen een bepaalde uitgeverij in het bijzonder zou richten. Ik heb het in dit bericht over de 'werkboekjes' in het algemeen.

16:50 Gepost door Lieven Coppens in Oefenmateriaal | Permalink | Tags: ontwikkeling, schoolrijpheid, werkboekjes | |

2011.01.16

Over Toeter en Kontrabas...

Deze week verscheen het volgende bericht in nagenoeg alle Vlaamse kranten. Zelfs de gesproken pers nam het in een aantal gevallen meteen over:

toeters de morgen.png

Enerzijds ben ik heel blij. Ik ijver immers al jaren voor het afschaffen van de Toeters en de Kontrabas in het kleuteronderwijs. Voor mij (als psychopedagogisch consulent in een Centrum voor leerlingenbegeleiding) is het oordeel van de kleuterleidsters over de schoolrijpheid van de aan haar toevertrouwde kleuters meer dan voldoende. Anderzijds vind ik wel dat een en ander moet genuanceerd worden. Ik verklaar mij nader:

  • Men geeft geen antwoord op de vraag waarom kleuterleidsters zo blijven vasthouden aan de Toeters en de Kontrabas. Dit antwoord is nochtans niet ver te zoeken. Nog te vaak moeten kleuterleidsters hun terechte oordeel over de schoolrijpheid van een kleuter 'verdedigen' tegen ouders die dit oordeel niet aanvaarden en blijven vasthouden aan het feit dat hun kind 'het thuis wel allemaal kan' en dat de kleuterschool toch maar 'een speelschool is en dat hun kind dan maar het eerste leerjaar moet dubbelen omdat er daar tenslotte wel geleerd wordt'. De objectieve gegevens uit een test moeten dan het (in de ogen van de ouders) subjectieve oordeel van de kleuterleidster staven. Het is ook vaak zo dat de ouders enkel na de confrontatie met het resultaat van een test zich neerleggen bij het advies van de kleuterleidster.
  • 'De test is niet alleen verouderd, hij is ook wetenschappelijke nonsens'. Hier gaat men te sterk uit de bocht. Ik staaf dit aan de hand van de beoordeling van de Toetertest zoals je die kunt controleren in het Vlaamse CAP-vademecum. Dit is een vademecum waarin het Antwerpse coördinatieteam voor psychodiagnostiek onder leiding van Walter Magez diagnostische instrumenten en methodes voor de centra voor leerlingenbegeleiding beoordeelt. Voor Vlaanderen is dit een toonaangevend beoordelingsinstrument. Over de oude versie stond er in dit vademecum inderdaad dat men de Toeter niet kon gebruiken om uitspraken te doen over de schoolrijpheid van een kleuter. Over de door Lessius gehernormeerde Toeter lees je in dit vademecum dat men wel een betrouwbare uitspraak kan doen op basis van de totaalscore, maar niet op basis van de verschillende deelscores.
  • De uitspraak: 'De meerderheid van de kleuterscholen laat hun vijfjarigen dezer dagen de toetertest afleggen om te zien of de kinderen schoolrijp zijn' wekt verkeerdelijk de indruk dat men enkel de uitslag van een kind op de Toeter gebruikt om te bepalen of het schoolrijp is. Dat is niet zo. Aangezien de Toeter (en bij uitbreiding ook de Kontrabas) enkel het cognitieve domein bestrijkt, wordt hij steeds aangevuld met observaties in verband met de andere ontwikkelingsdomeinen zodat er een totaalbeeld van de kleuter ontstaat.

Nogmaals: ik ben ervan overtuigd dat een ervaren kleuterleidster geen test nodig heeft om juist in te schatten of een kind op alle essentiële domeinen voldoende rijp is om de overgang van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar met succes te maken. Door hen verder te vormen in het leren kijken naar kleuters en hen goede observatie-instrumenten ter beschikking te stellen, kan hun inschattingsvermogen alleen maar versterken. Maar zolang kleuterleidsters zich niet ernstig genomen voelen door ouders tenzij ze met toetsgegevens voor de dag komen, zullen ze hier graag op terugvallen. In een tijd waar veel ouders een groot stuk van de opvoeding van hun kinderen delegeren aan de school is het nog maar de vraag of de ouders in alle gevallen hun kind beter kennen dan de kleuterleidster.

Maar nogmaals: op zich vind ik het een goede zaak dat Toeter en Kontrabas zouden worden afgevoerd. Er zijn betere instrumenten op de markt om een objectieve uitspraak te kunnen doen over de cognitieve factor. Maar of de tijd er al rijp voor is om dergelijke toetsen volledig af te schaffen, is nog zeer de vraag.

Mij lijkt het dat het verschijnen van de OVSG-brochure ‘Samen over de drempel’ die kijkwijzers bevat die de kleuteronderwijzer helpen om het klasaanbod beter af te stemmen op wat de kleuters nodig hebben, niet vreemd is aan de aandacht die ineens aan de schoolrijpheidtesten van de derde kleuterklas wordt geschonken. Binnenkort kun je een bespreking van deze brochure lezen op mijn boekenblog http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be.

aangezien dit bericht ook relevant is voor ouders, kun je het ook terugvinden op http://ouders-en-school.skynetblogs.be.

2010.12.12

Geen tijd om Peter Adriaenssens te lezen? Luister dan naar hem!

succesvol opvoeden - wegwijzers voor ouders van kinderen en tienersAls ouders aan mij vragen waar ze heel veel tips kunnen vinden in verband met de opvoeding van hun kinderen, dan kom ik altijd uit op kinder- en jeudpsychiater Peter Adriaenssens. Hij schreef tot nu toe al heel over opvoeding. Enkele van zijn boeken zijn:

  • Opvoeden is een groeiproces. Wegwijzers voor vaders en moeders.
  • Mijn kind is bang [en ik ook]. Opvoeden tot weerbaarheid.
  • Van hieraf mag je gaan. Over het opvoeden van tieners.
  • Gids voor succesvol opvoeden.
  • Praten. Een antwoord op 101 praatvragen.

Al deze boeken werden uitgebracht bij uitgeverij Lannoo. Voor de mensen die echter geen tijd hebben om boeken te lezen, is er nu de ultieme oplossing. Peter Adriaenssens heeft zijn visie op het opvoeden van kinderen en jongeren op cd mogen uitbrengen. Het werd een heus hoorcollege van 4 uur lang. Je kunt het overal beluisteren alsof je bij hem op de eerste rij zit. Wil je meer weten over dit hoorcollege? Dat kan: neem een kijkje op http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/archive/2010/11/.... Bekijk ook het videofragment dat ik op 26 september 2010 op deze blog plaatste.

13:09 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: opvoeders, opvoeding, opvoedingsondersteuning, ouders | |

2010.11.27

Jongeren en alcohol

Hoe ga je als ouder om met het alcoholgebruik van jouw kind? Groeimeetv geeft op deze vraag enkele antwoorden

10:19 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: alcohol, groeimeetv, middelengebruik, opvoeding, opvoedingsondersteuning | |

2010.11.21

Mijnenveld

Het is al een tijdje geleden dat ik hier een goed citaat plaatste. Dit kon ik jullie alvast niet onthouden:

De essentie van opvoeden: je ziet elkaar graag,
maar toch moet je samen door een mijnenveld.

(Peter Adriaenssens)

20:04 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: citaat | |

2010.11.13

Over opvoeden - 3

16:39 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: groeimeetv, opvoeding, opvoedingsondersteuning, triple p | |

2010.11.06

Over opvoeden - 2

14:55 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: groeimeetv, opvoeding, opvoedingsondersteuning, triple p | |

2010.10.31

Over opvoeden - 1

11:34 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: groeimeetv, opvoeding, opvoedingsondersteuning, triple p | |

2010.10.24

Triple P - een opvoedingsprogramma voor ouders

11:47 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen | Permalink | Tags: groeimeetv, opvoeding, opvoedingsondersteuning, triple p | |